Sunday, August 3, 2008

[:: CINTA love ::]

Isnin !!!!! Argh macam malas nak gi kerje..Cuaca sejuk sangat!!! Ari cam nak hujan tapi hujan renyai-renyai jerk..Erm pagi ni aku agak bizi sebab ader jerk student nak print out Forum and assignment diorang..Tiba-tiba aku macam tertarik ngan Forum student yang bernama Aisyah Ean Sofeya ..Bestkan nama student nie....Forum dier pown menarik , tentang cinta..So aku nak kongsi Forum dier ngan pembaca blog ...

CINTA merupakan satu ukuran asas pengalaman manusia yang memberikan antaranya , perasaan kasih sayang , tarikan , asas kemesraan , rela berkorban untuk orang lain , perasaan tertarik dan hubungan kepada alam , benda hidup ataupun makhluk lain . Ia dapat ditunjukkan melalui perasaan , emosi , kelakuan , pemikiran , persepsi dan sikap.Ia mempengaruhi , mendasari dan menentukan pola utama hubungan antara manusia dan pengenalan diri.

SALAHKAH BERCINTA ?Tidak salah bercinta.Cinta itu merupakan fitrah manusia.Tetapi ada garis panduan dan peraturan untuk bercinta.Cintailah seseorang kerana Allah .Jaga maruahnya . Tidak perlu ber'dating' untuk menunjukkan kasih sayang .Jadikanlah seseorang itu yang halal bagimu.Sesungguhnya perempuan yang baik untuk lelaki yang dan sebaliknya.

CINTA SONGSANG ...!!!!cinta sesama jenis antara perempuan dengan perempuan atau lelaki dengan lelaki .Hukumnya HARAM DAN PERCINTAAN seperti ini tidak diiktiraf dalam ISLAM.




KESIMPULAN :
Cinta adalah anugerah Allah yang perlu dijaga dan dibajai dengan nilai-nilai kasih sayang , penghormatan , kesetiaan , persefahaman dan pengorbanan .Cinta memotivasikan akal , roh , perasaan dan nafsu manusia untuk terus berusaha ke arah kesempurnaan hakiki.Cinta adalah pelengkap kehidupan dan melambangkan keindahan Allah dan setiap ciptaanNya .Sesungguhnya Allah itu indah dan cinta kepada keindahan





Kita tidak boleh mencintai orang lain sebelum mencintai diri sendiri.Dan kita tidak boleh mencintai diri sendiri sebelum mencintai ALLAH

3 comments:

said...

Mencintai seseorang tidak semestinya kita memiliki dirinya. Oleh itu sayangi lah diri kita dari disakiti oleh cinta kerana cinta tidak semestinya dapat membahagiakan kita.

Sebelum mencintai seseorang, cintai lah diri sendiri terlebih dahulu. Kerana orang yang tidak menyayangi dirinya amat sukar untuk membahagiakan orang lain.

Normala Abu Bakar said...

erm...da tak tahu nak wat cam ner lagi...cinta cinta!!!!!!!

shafa said...

Yang tulisan color2 last tue i suka,kata2 dia sgt menarik.."Cinta tidak buta hanya kita yang buta".