Wednesday, November 5, 2008

_:: Erat kan Persahabatan dengan 13 tips ::_

Salam....
N3 kali ni Sakura nak kongsi TIPS2 mengeratkan lagi persahabatan yang sedia ada.....


1. KESABARAN

Belajarlah bersabar sekiranya sikap teman baikmu itu menyinggung perasaanmu, mungkin dengan kesabaranmu, temanmu itu akan mulai berubah & mula berfikir tentang hati & perasaan orang lain.




2. BERTERUS TERANG

Jgn sesekali kamu memendam perasaan jika kamu tdk menyenangi sikap teman2 di sekelilingmu. Cuba berbincang & berterus terang agar masalah yg membelengu dirimu aka selesai & jgn meninggikan suara ketika berbincang.




3. IKHLAS

Sentiasa bersikap ikhlas & jgn terlalu berkira dgn org lain. Sikap ikhlas kita akan menjadikan teman disekeliling akan lebih menghormati kita.




4. SALING MENGHORMATI

Saling hormat menghormati. Hormatilah org disekelilingmu & sudah tentu org lain juga akan menghormatimu.




5. JUJUR

Belajarlah menjadi seorang yg jujur. Saling percaya mempercayai menjadi hubungan persahabatan yg dijalinkan akan berjaya. Sebaiknya, buang jauh2 sikap bermuka-muka kerana ianya sikap merenggangkan persahabatan.




6. SALING FAHAM MEMAHAMI

Saling faham memahami & tdk berprasangka buruk adalah resepi utama dlm membina sebuah persahabatan yg berjaya.




7. SALING MEMAAFKAN

Jadilah seorang yg pemaaf sekiranya teman baikmua menyinggung perasaanmu. & ketahuilah, sikap pemaaf itu merupakan satu perbuatan yg mulia. Malah dia dpt memberikan kesan positif terhadap diri kamu sendiri.




8. BERTOLAK ANSUR

Saling bertolak ansur juga merupakan satu faktor penting utk membina sebuah perhubungan yg murni. Sifat begini akan memberi manfaat pada diri kamu & orang lain. Namun usah mengharapkan hanya org lain yg perlu bertolak ansur dengan kamu & dlm masa yg sama kamu pula mengambil kesempatan ke atas mereka. Ini tdk adil namanya!




9. JAGA TUTUR KATA

Jagalah tutur kata & jgn terlalu celupar ketika berbicara bersama teman-teman sekeliling kamu. Sikap lepas kata begini akan mengundang perselisihan faham antara satu sama lain.




10. NASIHAT MENASIHATI

Saling tegur menegur & nasihat menasihati antara satu ama lain. Teguran hendaklah secara baik & bukannya dgn melulu & mengkritik. Bukankah saling ingat- mengingatkan itu satu perbuatan yg mulia?




11. AMBIL BERAT

Jgn pentingkan diri sendiri, sebaliknya ambil berat antara satu sama lain. Contohnya, jika temanmu sedang dilanda masalah. Berada di sisinya ketika dia sedang susah merupakan satu pengorbanan besar & tanda setia kawan. Ia memberikan kekuatan & sedikit bebanyak masalah yg ditanggunginya akan berkurangan. Tapi awas! Jgn nanti sampai kamu tak tahan telinga jika saban hari terpaksa mendengar luahan masalahnya. Kadangkala kamu juga punya masalah yg perlu diselasaikan!




12. SALING BERHUBUNG

Jauh dimata, dekat dihati. W/pun mungkin kamu dipisahkan oleh jarak & kesibukan, apa kata kamu eratkan persahabatan dgn bertanya khabar. Telefon @ sekadar menghantar sms pun dah mencukupi tanda ingatan kamu kepadanya.




13. BERTELINGKAH

Sesekali bertelingkah yg berlaku akan menjadikan perhubungan bertambah baik. Kita lebih sling mengenali & memahami antara satu sama lain. Tapi haruslah diingat, bergaduh tanpa bermaafan tak guna juga. Sekurang-kurangnya kita kenalah beralah, bermaaf-maafan agar kekeruhan yg melanda akan jernih semula.






Pesanan buat kalian :
Adakah anda mengamalkan tips2-tips berikut? Sila jawab.....



6 comments:

Eya said...

kdg2 kwn jd lawan..
huhu

[[ Sakura ]] said...

eya....

erm ....

juliana shahida said...

sy mengamalkannya kak sakura....

[[ Sakura ]] said...

juliana shahida

alhamdulillah.....
semoga persahabatan ju kekal selamanya...

Ecah said...

tips2 yg sehsuai digunapakai... tp x sume pun diguna pakai.. hiks!! gigih meng aplikasi seme tips yer.. muehehehehehehe.. *ape la ayat aku ni..

[[ Sakura ]] said...

ecah...

sekadar tips jer...
nak cari yg perfect memang susah termasuk la cik sakura nie..